مناقشة رسالة الماجستير في اللغة الإنجليزية- قسم اللغة الإنجليزية-كلية اللغات. للطالبة.ملاك فوزي عياد هلال

ستناقش بعون الله تعالى وقدرته يوم الاربعاء الموافق 21-9-2022 رسالة  الماجستير في  اللغة  الانجليزية شعبة علم اللغة النظري  والمقدمة من الطالبة: ملاك فوزي عياد هلال

وعنوانها: 

Perceptions of Teachers in International Schools in Libya on Online Teaching during COVID-19 Pandemic

تحت اشراف.د. نادية عبد الرحمن نصير

لجنة المناقشة  د. نادية عبد الرحمن نصير د. ابو بكر علي الاسود د. فتحي عقل

الملخص

COVID-19 pandemic imposed new styles of education global wise, because of curfews, social and physical distancing practices. As a result, online teaching got to be implemented in educational institutions in Libya without introduction and gradual applications of the different levels and school categories including the international ones. This paper attempts to explore perceptions and attitudes of international schools’ teachers in Libya to online teaching during Coronavirus lockdown. In the study, a qualitative research approach was adopted, with questionnaire of 34 questions and interviews for 5 participants. The participants involved in the questionnaire were 51 international school teachers. Inductive data analysis process was followed in analyzing the collected data. However, the findings of the study revealed that attitudes of the teachers towards online teaching experience were varied. Majority of teachers felt that online teaching was stressing and not productive as they were not able to communicate with their students due poor internet infrastructure. They argued that it was struggling teaching experience, and therefore the challenges they faced impacted students learning. Also, teachers did not have previous knowledge about online teaching. Further results exposed that aided school teachers presented more positive and favorable attitude to online teaching experienceKey words: online teaching, online education, COVID-19, e-learning, technology. الكلمات الأساسية: التدريس عبر الإنترنت ، التعليم عبر الإنترنت ، COVID-19 ، التعلم الإلكتروني ، التكنولوجيافرضت جائحة COVID-19 أنماطًا جديدة من التعليم عالميا ، بسبب حظر التجول و التباعد الاجتماعي، نتيجة لذلك ، تم اتباع التدريس عبر الإنترنت في المؤسسات التعليمية في ليبيا من غير تحضير مسبق وتطبيقات عملية تدريجية لمختلف المستويات والفئات المدرسية بما في ذلك المدارس الدولية. تحاول هذه الدراسة استكشاف تصورات ومواقف معلمي المدارس الدولية في ليبيا تجاه التدريس عبر الإنترنت أثناء فترة التباعد الاجتماعي بسبب فيروس كورونا. في الدراسة ، تم اعتماد نهج البحث النوعي ، مع استبيان من 34 سؤالا ومقابلات لـ 5 مشاركين. المشاركون في الاستبيان هم 51 معلم من مدارس دولية. تم اتباع عملية تحليل البيانات الاستقرائية في تحليل البيانات التي تم جمعها. ومع ذلك ، كشفت نتائج الدراسة أن اتجاهات المعلمين تجاه تجربة التدريس عبر الإنترنت كانت متباينة. شعر غالبية المعلمين أن التدريس عبر الإنترنت كان مرهقًا وغير منتج لأنهم لم يكونوا قادرين على التواصل مع طلابهم بسبب ضعف خدمات الإنترنت. لقد جادلوا بأن تجربة التدريس كانت صعبة ، وبالتالي فإن التحديات التي واجهوها أثرت على تعلم الطلاب. أيضًا ، لم يكن لدى المعلمين معرفة سابقة بالتدريس عبر الإنترنت قبل هذه التجربة. كشفت نتائج أخرى أن معلمي المدارس المُعاونين أظهروا موقفًا أكثر إيجابية وإيجابية لتجربة التدريس عبر الإنترنتالمكــــان. قاعة المناقشات بكلية اللغات

التعليقات